Kolibries uit de bibliotheek van John Gould

Tijdens de Wereldtentoonstelling van 1851 in London vormden anderhalf duizend bontgekleurde kolibries één van de meest populaire attracties. Weliswaar ging het niet om levende maar om opgezette exemplaren, deze waren echter zeer kunstig en spectaculair opgesteld, zowel in vlucht, als zittend en zelfs baltsend.  Uiteindelijk kwamen meer dan 75.000 betalende bezoekers de exotische zeldzaamheden bewonderen, waarmee de tentoonstelling een groot financieel succes bleek. Charles Dickens kwam op bezoek, en ook de beroemde kunstcriticus John Ruskin, die het speet dat hij ooit zijn tijd had verdaan met de studie mineralogie in plaats van naar kolibries op jacht te zijn gegaan. Zelfs koningin Victoria vereerde de tentoonstelling met een bezoek: zij schreef in haar privé-dagboek hoezeer ze had genoten van de betoverende vogeltjes. De man achter deze publiekstrekker was de ambitieuze Engelse uitgever, ornitholoog en reiziger John Gould (1804-1881), die juist bezig was met het maken van één van zijn grootste en meest populaire  werken: A Monograph of the Trochilidae, or Family of Humming-Birds (kolibries). Hij hoopte de Wereldtentoonstelling te kunnen gebruiken om dit meerdelige, rijk geïllustreerde en buitengewoon kostbare boekwerk te promoten. Het was hem al gelukt om vele Europese koningen, koninginnen, prinsen en prinsessen tot intekening te verleiden. Voor de gewone man was het werk echter onbetaalbaar.

Een auteur wiens werk wél in brede kring werd gelezen en gekocht, was Henry Gardiner Adams (1811-1881). In 1856 publiceerde hij een bescheiden boekje eveneens over kolibries, geïllustreerd met 8 prachtige handgekleurde lithografieën (zie afbeeldingen). Het boekje, getiteld  Humming Birds Described and Illustrated, werd al vrij snel populair en er verschenen verschillende herdrukken. John Gould, die goed bevriend was met Adams, schreef in 1856 in een van zijn brieven dat hij erg van het boekje gecharmeerd was en het regelmatig aan vrienden, kennissen en jonge vogelliefhebbers cadeau deed. Dit was uiteraard een groot compliment van de beroemde ornitholoog. Dat Gould een exemplaar van het boekje daadwerkelijk in zijn bezit had blijkt uit onderstaande afbeelding: het hierop afgebeelde exemplaar bevat de namelijk de handtekening van Gould zelf, en is kennelijk afkomstig uit zijn eigen bibliotheek. 

 

Literatuur
ADAMS, Henry G.: Humming Birds Described and Illustrated. London: Groombridge and Sons, [1872].
♣ BLUNT, Wilfrid: The Ark in the Park. The Zoo in the Nineteenth Century. London: Book Club Associates 1976
♣ MENGEL, Robert M.: A Catalogue of the Ellis Collection of Ornithological Books in the Kansas University Libraries. I A-B. Lawrence: Kansas, 1972.
♣ NISSEN, Claus: Die illustrierten Vogelbücher. München: Hiersemann Verlag, 1976.
♣ PASCOE, Judith: The Hummingbird Cabinet. A Rare and Curious History of Romantic Collectors.Ithaca and London: Cornell University Press, 2006
♣ SAUER, Gordon C.: John Gould the Bird Man: Associates and Subscribers. Mansfield Connecticut: Maurizio Martino Publishers 1885
♣ SCHERREN, Henry: The Zoological Society of London. A Sketch of its Foundation and Development [etc.]. London [etc.]: Cassell and Company 1933
♣ TREE, Isabella: The Ruling Passion of John Gould. A Biography of the Bird Man London: Barrie & Jenkins, 1991.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Ornithologie, Zoologie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s